PROMUJ SKUTECZNIE, CZYLI JAK WYRÓŻNIĆ SWÓJ PRODUKT

W czasach, gdy półki w sklepach uginają się pod ciężarem produktów spożywczych, wyróżnienie się jest na wagę złota. Bez odważnego i konsekwentnie prowadzonego marketingu budowa marki produktu jest bardzo utrudniona. Jak to skutecznie (i bez większych kosztów) zrobić?

W ostatnim artykule wzięliśmy pod lupę sylwetkę współczesnego konsumenta. Teraz przyjrzyjmy się, jakie są najważniejsze trendy marketingowe, które będą dominowały w tym roku.

Bądź obecny w mediach społecznościowych

Pisaliśmy wielokrotnie, że w dzisiejszych czasach obecność firmy w internecie to obowiązek. Chodzi nie tylko o prowadzenie własnej strony internetowej, lecz także o obecność na portalach społecznościowych i własny fanpage. Niestety profile społecznościowe firm z branży spożywczej często przypominają ulotkę reklamową. Brakuje atrakcyjnych treści, zwracających uwagę elementów i interakcji z konsumentami. Powszechnie dominuje myślenie, że na Facebooku wystarczy po prostu być. Tymczasem, aby wykorzystać możliwości np. Facebooka, potrzebne jest strategiczne myślenie o naszym fanpage’u. Podstawą są angażujące treści i poważne podejście do dialogu z konsumentami.

Buduj reputację marki

O co w tym tak naprawdę chodzi? W dzisiejszym świecie ludzie coraz częściej oczekują od firm wartości i działań, które będą pozytywnie wpływać na ich rzeczywistość. Nawiązują znajomości, prowadzą rozmowy i dzielą się informacjami – ale tylko z tymi podmiotami, które w zamian za poświęcony czas i atencję zaoferują im oczekiwaną wartość. Dotyczy to nie tylko wielkiego biznesu, ale także rolnictwa.

Naszą rolą jako wytwórców jest sprawienie, by kupowali właśnie u mnie. Należy więc poznać klienta, wiedzieć, dlaczego kupuje właśnie to, a nie tamto, czego potrzebuje, co ma dla niego największą wartość, za którą jest w stanie zapłacić więcej. Ponieważ konkurencja jest duża, trzeba czymś zwrócić uwagę. Tutaj kluczem do sukcesu będą te działania, które sprawią, że konsumenci zaczną doceniać trud, sposób produkcji, starania o jak najwyższą jakość produktu. Informacja o produkcie musi być dopasowana do stylu życia nabywcy i wzbogacona o dobry storytelling (szerzej o storytellingu: http://strefainspiracjikowr.pl/promocja-krajowa/26-storytelling-czyli-no...). Warto opowiadać historie. Tworzyć opowiadania, które sprawią, że produkt zyska tożsamość, a jego twórca stanie się bohaterem klienta.

Na koniec refleksja: bardzo często klienci, mając do wyboru dwa bardzo podobne jakościowo produkty, wybierają droższy. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to właśnie ze skojarzeń konsumentów: „Ta marka ma dobrą opinię. Myślę, że to właśnie ją powinienem wybrać”. A ta opinia bierze się ze spełnienia przez firmę naszych potrzeb, oczekiwań, prezentowania określonej postawy. Jeżeli klienci nie postrzegają naszej firmy pozytywnie, ich chęć do kupowania naszych produktów będzie niska, bez względu na korzystne ceny czy wysoką jakość produktów. 

Produkt flagowy

Konieczność wyróżnienia się – to ostatni, ale chyba najważniejszy trend. Pomyśl o tym, który z oferowanych przez Ciebie produktów mógłby stać się produktem flagowym. Niech stanie się on motorem napędowym i zwiększy popularność Twoich pozostałych wyrobów. Tak stało się w przypadku sera korycińskiego, który najbardziej znany jest w swojej podstawowej naturalnej (swojskiej) wersji smakowej, a dziś jego miłośnicy mogą wybierać spośród całej gamy serów z dodatkami – przyprawami, ziołami i czosnkiem.

I jeszcze jeden aspekt: firmy spożywcze (zarówno te duże, jak i małe) coraz częściej starają się zaskakiwać konsumentów wprowadzaniem na rynek oryginalnych produktów. To szukanie wyróżników widać zarówno w procesie produkcji, jak i w projektowaniu coraz bardziej wymyślnych opakowań. To ważne, ponieważ opakowanie ma być obietnicą jakości, świadczyć o wyjątkowości produktu. Stąd tak istotny jego design.

Nasiona chia nikogo już nie zaskakują, ale sezamki z nasionami chia? Albo gryczanki  z kiełkowanej polskiej kaszy? Intrygujące, prawda? Podobnie chipsy truskawkowe, makaron z ciecierzycy czy kisiel z dodatkiem superfoods (naturalnych, szlachetnych składników, np. komosy ryżowej).

Na koniec uwaga: Producencie, bez względu na to, jaką strategię marketingową przyjmiesz, zadbaj o jej fundamenty. Mierzysz wysoko, musisz mieć solidną podstawę. Dobrze się więc przygotuj.

(Źródło: Strefa inspiracji KOWR)